Winterduatlon Lembeke

16-10-2010 18:36

Al een paar jaar speel ik met het plan om eens mee te doen aan de bosduatlon in Lembeke. Door omstandigheden was het er nog nooit van gekomen, maar dit jaar heb ik me toch eens ingeschreven.

Ik had vooraf met Aäron, triatleet bij het SMO-team, eens een wisseltraining gedaan, en deze achteraf nog eens zelf gedaan. Verder had ik ook een vijftal looptrainingen gedaan, en enkele trainingen met de mountainbike op het parcours in de Lembeekse Bossen.

De eerste aangename verrassing was dat de rondes op de mountainbike in de andere richting werden gereden dan die waarin ik reed toen ik ging trainen. Een rondje verkenning leerde wel dat het parcours maar voor de helft te lijden had onder de regen van afgelopen nacht. Modderig zou het dus gaan worden.

Ik had me voorgenomen om de eerste 2,5km lopen vrij rustig te gaan doen, en stond bij de start ook vrij ver naar achter in het 150 man sterke deelnemersveld. Na de start vond ik vrij snel mijn goede ritme en ik kon de eerste 2,5km lopen volbrengen aan een gemiddelde snelheid van 13,7km/u, met een vrij ontspannen gevoel. Een toeschouwer riep mij vlak voor de wissel toe dat ik op de 95e plaats liep.

De wissel van lopen naar fietsen ging ook vrij vlot, in een tijd van ongeveer 55 seconden, en ik kon als 93e aan het fietsen beginnen.

Op de fiets ging ik onmiddellijk hele groepen voorbij, dus dat ging ook vrij vlot. Het moddergedeelte was dikwijls een recuperatiestrook, omdat inhalen daar heel moeilijk was. Tijdens het hele fietsgedeelte ging er mij maar 1 iemand voorbij, dus daar ben ik tevreden over. Ik legde de 18km (volgens de GPS) af in een gemiddelde van 26,5 km/u met de 43e fietstijd.

Het wisselen van fietsen naar lopen ging nog vlotter. In 45 seconden was ik de wisselzone weer uit, en ik had het geluk in het spoor te zitten van iemand die het perfecte looptempo voor mij had. Als ik op mijn Forerunner keek zag ik de hele tijd een snelheid van rond de 15km/u. In de laatste honderden meters kon ik nog heel goed versnellen en ik haalde nog een vijftal deelnemers in. Blijkbaar haalde ik in mijn laatste meters nog een maximum loopsnelheid van 19,5km/u. De gemiddelde loopsnelheid was nu 14,3 km/u en dit was de 33e looptijd op het tweede loopgedeelte.

Ik werd uiteindelijk 44e in 1u03. In mijn categorie werd ik zelfs 30e. Een resultaat en een tijd waar ik meer dan tevreden mee ben. Ik vond het echt wel leuk om te doen, en zal waarschijnlijk nog wel eens meedoen aan een dergelijke wedstrijd. De volledige uitslag kan u HIER vinden. De uitslag per categorie (de mijne is H24) HIER.

Leuke opsteker is ook dat de conditie al weer vrij goed is, en dat geeft wel wat vertrouwen naar het schaatsseizoen toe. Volgende week de eerste schaatswedstrijd in Amsterdam!