Nabeschouwing skeelerseizoen

25-09-2010 17:57

 Na 2 weken rust begint vanaf dit weekend de voorbereiding op het schaatsseizoen. Hierover zijn nog een aantal onzekerheden, dus voorlopig ga ik hier nog niet te veel over zeggen. Hopelijk binnenkort meer, en goed nieuws daarover.

Ondertussen kan ik hier wel even de stilte doorbreken met een nabeschouwing op het skeelerseizoen 2010. Vooraf had ik gehoopt dat ik in vergelijking met vorig seizoen nog wat beter geworden was. Een concreet doel had ik echter niet voor ogen.

Tijdens de eerste wedstrijden merkte ik dat ik zeker niet slechter geworden was. Ik kon makkelijk mee, en kon me zelfs goed voorin mengen, met af en toe een goede inbreng in functie van de ploeg, met als afmaker Ted Ooijevaar, die enkele mooie podiumplaatsen behaalde afgelopen seizoen.

Op het Belgisch Kampioenschap kon ik zowel op de piste als op de weg ook goed meedoen. Tegen de echte toppers kwam ik natuurlijk tekort, maar met alle uitslagen in de buurt van plaats 10 denk ik dat ik op de juiste plaats stond.

Na het Belgisch kampioenschap bleef mijn vormpeil in stijgende lijn gaan. Hierdoor kon ik mijn eerste uitschieter van het afgelopen seizoen behalen. Ik kon in Yerseke samen met Ted naar de beslissende kopgroep rijden, en pakte samen met de kopgroep een rondje op het peloton. In de sprint van de kopgroep werd ik uiteindelijk 7e, met echter het gevoel dat er misschien wel nog meer in zat. We wonnen met de ploeg die dag wel het ploegenklassement.

Na de wedstrijd in Yerseke beslisten Ted en ik om in te gaan op de vraag van Powerslide om in het World-team mee te doen aan de 24u van Le Mans. Dit was een enorme motivatie om stevig te trainen, en ik voelde dat ik de vorm kon vast houden. Ted werd in deze periode 3e in Almere en in Eemdijk.

Het laatste weekend van juni was het dan zover: de 24u van Le Mans. In een ploeg met toppers zoals Yann Guyader, Felix Rhijnen, Pascal Briand, Tristan Loy, Ewen Fernandez,... zouden we op het parcours van Le Mans in 24u tijd zoveel mogelijk rondjes draaien. Het werden er uiteindelijk 208, goed voor 870.5 km en een gemiddelde snelheid van 36.2 km/u: een nieuw wereldrecord.

Dit is de ervaring van het seizoen voor mij. Het is super dat we dit dankzij Powerslide mee mochten maken.

Ik recupereerde onverwachts vrij snel van Le Mans en kon al direct in de volgende wedstrijd in Staphorst terug vlot mee. Ted zat aanvankelijk mee in de beslissende kopgroep, maar moest de rol lossen. Ik probeerde nog de sprong te wagen maar bleef rondenlang op 200m hangen. Ik reed de verdere wedstrijd in de gietende regen in het peloton uit, en wist de pelotonssprint te winnen, mede door me 2 ronden voor het einde op kop te zetten en het tempo beetje bij beetje op te voeren op het kletsnatte parcours.

Twee weken later in Vorden kende ik dan mijn echte superdag voor dit seizoen. Ik zat van bij het begin voorin mee, en reed meer dan de helft van de koers met Geert-Jan Van Der Wal en Gary Hekman in de achtervolging op koplopers Gerwin Smit en Roy Boeve. Jammer dat m'n twee medevluchters niet even enthousiast meewerkten als ik, anders had er een podiumplaats ingezeten die dag. Ik voelde me supersterk. Jammergenoeg werd we nog ingehaald door een achtervolgende groep en werd ik pas 9e. De week voordien zat ik trouwens ook al mee in de beslissende kopgroep in Waarde. Hier moest ik helaas lossen in de finale wegens maagkrampen.

Na Vorden begon ik wat last te krijgen van de vermoeidheid. Ik deed al het hele seizoen op een goed niveau mee, en ik begon dat te voelen. Via de driedaagse van Oostende, waar ik nog goed reed en enkele serieuze trainingen met Frank Fiers bereidde ik me voor op de 100km van Hallum. Deze werd verreden in heel zware omstandigheden, en ik had een heel slechte dag en moest na 70km opgeven.

Uiteindelijk mag ik het een geslaagd seizoen noemen. Ik voelde dat ik weer wat sterker ben geworden, en dat was uiteindelijk de doelstelling. Af en toe had er met iets meer geluk wat meer in gezeten. Ik hoop dat ik volgend jaar op hetzelfde pad verder kan gaan. Hopelijk kunnen we met deze ploeg nog enkele mooie jaren afwerken.